Aku ingin seperti seorang penyair, yang punya bait kata yang menyentuh jiwa. Aku ingin seperti cendekiawan ternama, yang miliki ayat-ayat bermakna. Tapi, aku tiada bait seni yang boleh mengcengkam rasa atau ilmu tinggi yang bisa memberi makna. Aku hanya punya takungan pengalaman yang masih nampak dasarnya. Belum cukup untuk menjadi perkongsian bersama.
Hati ini tetap ingin berbicara, bukan dengan suara, hanya jemari yang menari di atas papan kekunci. Meluah takungan hati untuk mengingati diri sendiri. Hidup ini tidak panjang. Bak kata orang, hidup hanya sekali. Setiap yang hidup pasti akan menemui mati. Itulah janji Ilahi yang sangat pasti.
Lantas isilah hidup yang satu ini dengan sebanyak-banyak manfaat sebagai bekal perjalanan yang lebih panjang. Dalam hidup yang satu inilah, masa untuk mengutip seberapa banyak amal. Hidup yang satu ini sangat pendek. Jika disia-siakan, sesalnya sangat panjang di negeri kekal.
Bukan tidak tahu hidup ini singkat laksana singkatnya antara waktu azan dan mendirikan solat. Bukan tidak mengerti hidup ini semata-mata untuk Tuhan. Tapi, hati yang gemar mencari alasan. Nafsu yang selalu menjadi tuan. Menundukkan iman yang sedia maklum senipis kulit bawang. Menafikan rasa gentar pada api yang tinggi menjulang, hitam membakar. Lalu memilih jalan bersenang-senang, juga dengan alasan hidup hanya sekali. Termasuklah kita dalam golongan orang-orang yang rugi jika begitulah nafsu menitah hati.
Mengapa dikejar takhta. Masyhur itu tidak perlu di cari, jika layak ia akan datang sendiri. Mengapa perlu dilonggok harta, bisakah ia membeli tiket ke syurga. Yang ada patut dikongsi bersama agar terzahir rasa syukur terpamer sifat hamba. Seronok yang bagaimana ingin dicari sehingga tergadai harga diri. Kesibukan apakah yang membatasi sehingga diabaikan perintah Ilahi. Apa ada pada dunia, umpama bayang-bayang yang dikejar tidak dapat, ditangkap hilang.
Andai saat ini tercabut nyawa dari badan, cukupkah bekal untuk menghadap Tuhan, sudah siap sediakah jawapan untuk soalan Munkar dan Nakir, seperti mana siap sedianya jawapan untuk menjawab peperiksaan. Sudah adakah alasan untuk bersidang di mahkamah yang tiada peguam bela melainkan syafaat baginda s.a.w. Jawapannya hanya hati sendiri mengerti, selain Tuhan yang Maha Mengetahui.
Ya Allah, ampuni kami, terimalah amal kami, sungguh kami takut akan kemurkaanMu!