Sebuah kelas kehidupan

Aku baru pulang dari sebuah kembara diraja. Aku telah pergi dengan harapan paling tinggi yang boleh aku galas, namun akhirnya aku pulang dengan calar balar di hati yang hanya aku sendiri mengerti. Yang pasti, garis-garis luka ini adalah tanda kasih Ilahi.
Kembara kali ini sangat bermakna, sangat menyentuh jiwa, kembara paling hebat di antara kembara yang lepas. Kembara kali ini mengajak aku untuk berpijak di atas bumi nyata, keluar dari angan-angan selesa ciptaanku, berdiri dan manghadapi realiti yang sering aku tinggalkan sewaktu mencipta dunia impian. Kembara kali ini menguji dan mengajar, siapa sebenarnya kita...
Pertama, ingatlah, kita hanya merancang, namun ketetapannya bukan milik kita.Ayat ini telah lama bermukim di hati, telah lama di imani. Namun tatkala impian tidak selari kenyataan, mengapa masih ditangisi dan dikesali rencana Ilahi? Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk kau dan aku.
Kedua, kembara kali ini telah mengajar aku untuk menyayangi sesiapa sahaja tanpa ada syaratnya, tanpa mengharapkan balasan atau alasan. Sayangilah segala yang ada di bumi semoga disayangi segala yang ada di langit. Hanya hati yang penuh dengan kasih sayang ada kelunakan untuk meraih cinta dari Tuhan.
Kembara kali ini, biarpun hadiahnya luka semata, bukan penghujung perjuangan. Luka-luka parah ini perlu untuk dirawat, dan penawarnya hanya ada dalam siri kembara yang akan datang. Semoga hati ini tidak pernah lupa pada perjuangan sebenar,mencari redha Dia dan jalan menuju kesyurgaNya...apalah makna seribu kejayaan di dunia jika neraka sedia menanti di sana..nauzubillah...

December 01, 2007 | Permalink | Co
Aku ingin seperti seorang penyair, yang punya bait kata yang menyentuh jiwa. Aku ingin seperti cendekiawan ternama, yang miliki ayat-ayat bermakna. Tapi, aku tiada bait seni yang boleh mengcengkam rasa atau ilmu tinggi yang bisa memberi makna. Aku hanya punya takungan pengalaman yang masih nampak dasarnya. Belum cukup untuk menjadi perkongsian bersama.
Hati ini tetap ingin berbicara, bukan dengan suara, hanya jemari yang menari di atas papan kekunci. Meluah takungan hati untuk mengingati diri sendiri. Hidup ini tidak panjang. Bak kata orang, hidup hanya sekali. Setiap yang hidup pasti akan menemui mati. Itulah janji Ilahi yang sangat pasti.
Lantas isilah hidup yang satu ini dengan sebanyak-banyak manfaat sebagai bekal perjalanan yang lebih panjang. Dalam hidup yang satu inilah, masa untuk mengutip seberapa banyak amal. Hidup yang satu ini sangat pendek. Jika disia-siakan, sesalnya sangat panjang di negeri kekal.
Bukan tidak tahu hidup ini singkat laksana singkatnya antara waktu azan dan mendirikan solat. Bukan tidak mengerti hidup ini semata-mata untuk Tuhan. Tapi, hati yang gemar mencari alasan. Nafsu yang selalu menjadi tuan. Menundukkan iman yang sedia maklum senipis kulit bawang. Menafikan rasa gentar pada api yang tinggi menjulang, hitam membakar. Lalu memilih jalan bersenang-senang, juga dengan alasan hidup hanya sekali. Termasuklah kita dalam golongan orang-orang yang rugi jika begitulah nafsu menitah hati.
Mengapa dikejar takhta. Masyhur itu tidak perlu di cari, jika layak ia akan datang sendiri. Mengapa perlu dilonggok harta, bisakah ia membeli tiket ke syurga. Yang ada patut dikongsi bersama agar terzahir rasa syukur terpamer sifat hamba. Seronok yang bagaimana ingin dicari sehingga tergadai harga diri. Kesibukan apakah yang membatasi sehingga diabaikan perintah Ilahi. Apa ada pada dunia, umpama bayang-bayang yang dikejar tidak dapat, ditangkap hilang.
Andai saat ini tercabut nyawa dari badan, cukupkah bekal untuk menghadap Tuhan, sudah siap sediakah jawapan untuk soalan Munkar dan Nakir, seperti mana siap sedianya jawapan untuk menjawab peperiksaan. Sudah adakah alasan untuk bersidang di mahkamah yang tiada peguam bela melainkan syafaat baginda s.a.w. Jawapannya hanya hati sendiri mengerti, selain Tuhan yang Maha Mengetahui.
Ya Allah, ampuni kami, terimalah amal kami, sungguh kami takut akan kemurkaanMu!


Kisahnya sudah lama diceritakan. Peristiwanya sudah sering diperdengarkan. Namun, ibrah dan pelajaran dari episode itulah, yang kelihatannya terlalu sulit untuk diserap dan diamalkan oleh watak-waak yang mendiami panggung kehidupan dewasa ini. Hingga mana, episod nan serba indah itu, harus perlu diulang-ulang selalu, hingga masyrakat kini bias merasa tempias kehebatan yang dipertonjolkan oleh teraju utama dalam babak bersejarah ini.

Perhatikan kembali kisah itu. Selepas peristiwa hijrah ke MAdinah. Sa’d bin ar-Rabi’ al-Anshari , baru saja dipertemukan dengan sahabat penghuni syurga Abdul Rahman bin Auf. Tapi, perkenalan nan sedetik Cuma, seakan terlakar sejak sekian lama, hingg sa’d menghulurkan sebaik-baik bantuan buat saudaranya yang tercinta. “Sesungguhnya aku adalah orang yang paling banyak hartanya di kalangan kaum Anshar. Ambillah separuh hartaku itu menjadi dua. Aku juga mempunyai dua isteri. Maka lihatlah mana yang engkau pilih, agar aku bias menceraikannya. Jika masa iddahnya sudah habis, maka kahwinilah ia!”

SubhanALLAH, masih ada lagikah sosok-sosok semulia Sa’d bin ar-Rabi’ ini, dalam mengungkapkan erti persahabatan dan persaudaraan sejati? Dan ternyata, seorang sahabat nan setia, seorang teman yang murni, dan seorang saudara yang mulia, hanya layak untuk insane yang sesuci dan sehebat sepertinya jua. Lihatlah kebesaran jiwa dan kemuliaan akhlak seorang Abdul Rahman bin Auf, tatkala membalas, “Semoga Allah memberkahi bagomu dalam keluarga dan hartamu. Lebih baik tunjukkan saja mana pasar kalian?” ternyata pengorbanan dan kebaikan seorang saudara, selayaknya di balas dengan kebaikan dan ketulusan daripada saudaranya yang lain, seperti mana yang di abadikan oleh Sa’d bin ar-Rabi’ dan Abdul Rahman bin Auf tadi

Saudaraku,
Kisah tadi mengungkapkan buat kita pengertian sebenar tentang persahabatan. Standard yang tepat akan persaudaraan. Rahmat yang terselindung di balikperkenalan. Hingga saja, denganstandard persaudaraan semisal itu, menjadi yang kuat keadilan Islam yang berperikemanusian, bermoral dan membina. Lantaran itu, pembinaan masjid dan mempersaudarakan antara muhajirin dengan anshar, menjadi langkah-langkah awal oleh baginda nabi, begitu ia tiba di kota madinah. Lantaran kedaulatan dan ketamadunan umat, harus dibina dan disandarkan pada kekuatan ini; kekuatan persaudaraan.

Persaudara atau ukhuwwah – dalam pandagan seorang Engineer Fathi Yakan- merupakan salah satu sendi yang menjadi tunjang dalam usaha untuk memperkuatkan binaanmasyarakat Islam dan mengeratkan hubungan abtara penganutnya. Idak hairanlah as-Syahid Imam Hassan Al-Bana tidak lupa untuk meletakkan topic persaudaraan ini dalam salah satu rukun bai’ahnya, kerana beliau cukup tahu betapa faktr ukhwwah ini merupakan antara factor yang terpenting yang dapa menjamin kecekalan para ikhwan tatkala berdepan dengan pelbagai tribulasi yang di uji ke atas mereka.


Tapi satu hal yang harus di ingat, berbalik kepada kisah Sa’d dan Abdul Rahman tadi, adalah persaudaraan itu adalah interaksi antara dua jiwa. Satu jiwa-seperti yang dipertontonkan oleh sa’d-saling memberi, satu jiwa- seperti yang dipertontokan oleh Abdul Rahman-saling memahami. Di sana, ada yang sanggup berkorban, dan di sana juga ada jiwa yang tidak pantas mengambil kesempatan.

Ertinya episod tadi adalah episod interaksi antara dua jiwa. Lantaran iru, persaudaaan dan persahabatan tidak pernah - dan tidak akan pernah- dijayakan oleh satu jiwa sahaja. Harus aa interaks. Lantas, tatkala wujud interaksi ini, jiwa itu akan saling memperlengkapkan, tidak sekadar saling memperbetulkan.

Lalu disinilah lemahnya generasi kita. Ungkapan persaudaraan umpama hanya melibatkan satu jiwa; memikirkan kepentingan diri sendiri, dan mencari kekurangan jiwa yang satu lagi. Pantas saja kita menjadi “Pengkritik AF”, yang berbicara, mengkomentar dan mengkiritik cacat cela dan kekurangan saudara kita sebegitu sahaja. Lantaran yang kita fikirkan hanyalah untuk membetulkan, bukan untuk menyempurnakan.

Sedang pengertian agung terhadap persaudaraan itu – seperti yang di ungkapkan tadi- harus melibatkan interaksi dua jiwa. Ya, interaksi dua jiwa. Interaksi dan penyempurnaan akan berlaku, tatkala kita berbuat kerana memikirkan maslahat umat, bukan bertindak berdasarkan kepentingan peribadi. Interaksi itu berlangsung setelah mencermin diri sendiri, baru kemudiannya melihat orang lain. Pada keduanya, langkah kiya sering senada; menyempurnakan kekurangan saudara kita, bukan sekadar mengkritik kelemahannya. Kerana kekurangan pada saudar kita itu manusiawi, lalu perlu ada penyempurnaan, sebagai gaya bentuk ukhuwwah yang indah tadi. Jika tidak, kata-kata Maimun bin Marhan bias dijadikan teladan; “Siapa yang rela tidak mengutamakan saudaranya maka hendaklah ia bersaudara dengan ahli kubur!”Kisahnya sudah lama diceritakan. Peristiwanya sudah sering diperdengarkan. Namun, ibrah dan pelajaran dari episode itulah, yang kelihatannya terlalu sulit untuk diserap dan diamalkan oleh watak-waak yang mendiami panggung kehidupan dewasa ini. Hingga mana, episod nan serba indah itu, harus perlu diulang-ulang selalu, hingga masyrakat kini bias merasa tempias kehebatan yang dipertonjolkan oleh teraju utama dalam babak bersejarah ini.

Perhatikan kembali kisah itu. Selepas peristiwa hijrah ke MAdinah. Sa’d bin ar-Rabi’ al-Anshari , baru saja dipertemukan dengan sahabat penghuni syurga Abdul Rahman bin Auf. Tapi, perkenalan nan sedetik Cuma, seakan terlakar sejak sekian lama, hingg sa’d menghulurkan sebaik-baik bantuan buat saudaranya yang tercinta. “Sesungguhnya aku adalah orang yang paling banyak hartanya di kalangan kaum Anshar. Ambillah separuh hartaku itu menjadi dua. Aku juga mempunyai dua isteri. Maka lihatlah mana yang engkau pilih, agar aku bias menceraikannya. Jika masa iddahnya sudah habis, maka kahwinilah ia!”

SubhanALLAH, masih ada lagikah sosok-sosok semulia Sa’d bin ar-Rabi’ ini, dalam mengungkapkan erti persahabatan dan persaudaraan sejati? Dan ternyata, seorang sahabat nan setia, seorang teman yang murni, dan seorang saudara yang mulia, hanya layak untuk insane yang sesuci dan sehebat sepertinya jua. Lihatlah kebesaran jiwa dan kemuliaan akhlak seorang Abdul Rahman bin Auf, tatkala membalas, “Semoga Allah memberkahi bagomu dalam keluarga dan hartamu. Lebih baik tunjukkan saja mana pasar kalian?” ternyata pengorbanan dan kebaikan seorang saudara, selayaknya di balas dengan kebaikan dan ketulusan daripada saudaranya yang lain, seperti mana yang di abadikan oleh Sa’d bin ar-Rabi’ dan Abdul Rahman bin Auf tadi

Saudaraku,
Kisah tadi mengungkapkan buat kita pengertian sebenar tentang persahabatan. Standard yang tepat akan persaudaraan. Rahmat yang terselindung di balikperkenalan. Hingga saja, denganstandard persaudaraan semisal itu, menjadi yang kuat keadilan Islam yang berperikemanusian, bermoral dan membina. Lantaran itu, pembinaan masjid dan mempersaudarakan antara muhajirin dengan anshar, menjadi langkah-langkah awal oleh baginda nabi, begitu ia tiba di kota madinah. Lantaran kedaulatan dan ketamadunan umat, harus dibina dan disandarkan pada kekuatan ini; kekuatan persaudaraan.

Persaudara atau ukhuwwah – dalam pandagan seorang Engineer Fathi Yakan- merupakan salah satu sendi yang menjadi tunjang dalam usaha untuk memperkuatkan binaanmasyarakat Islam dan mengeratkan hubungan abtara penganutnya. Idak hairanlah as-Syahid Imam Hassan Al-Bana tidak lupa untuk meletakkan topic persaudaraan ini dalam salah satu rukun bai’ahnya, kerana beliau cukup tahu betapa faktr ukhwwah ini merupakan antara factor yang terpenting yang dapa menjamin kecekalan para ikhwan tatkala berdepan dengan pelbagai tribulasi yang di uji ke atas mereka.


Tapi satu hal yang harus di ingat, berbalik kepada kisah Sa’d dan Abdul Rahman tadi, adalah persaudaraan itu adalah interaksi antara dua jiwa. Satu jiwa-seperti yang dipertontonkan oleh sa’d-saling memberi, satu jiwa- seperti yang dipertontokan oleh Abdul Rahman-saling memahami. Di sana, ada yang sanggup berkorban, dan di sana juga ada jiwa yang tidak pantas mengambil kesempatan.

Ertinya episod tadi adalah episod interaksi antara dua jiwa. Lantaran iru, persaudaaan dan persahabatan tidak pernah - dan tidak akan pernah- dijayakan oleh satu jiwa sahaja. Harus aa interaks. Lantas, tatkala wujud interaksi ini, jiwa itu akan saling memperlengkapkan, tidak sekadar saling memperbetulkan.

Lalu disinilah lemahnya generasi kita. Ungkapan persaudaraan umpama hanya melibatkan satu jiwa; memikirkan kepentingan diri sendiri, dan mencari kekurangan jiwa yang satu lagi. Pantas saja kita menjadi “Pengkritik AF”, yang berbicara, mengkomentar dan mengkiritik cacat cela dan kekurangan saudara kita sebegitu sahaja. Lantaran yang kita fikirkan hanyalah untuk membetulkan, bukan untuk menyempurnakan.

Sedang pengertian agung terhadap persaudaraan itu – seperti yang di ungkapkan tadi- harus melibatkan interaksi dua jiwa. Ya, interaksi dua jiwa. Interaksi dan penyempurnaan akan berlaku, tatkala kita berbuat kerana memikirkan maslahat umat, bukan bertindak berdasarkan kepentingan peribadi. Interaksi itu berlangsung setelah mencermin diri sendiri, baru kemudiannya melihat orang lain. Pada keduanya, langkah kiya sering senada; menyempurnakan kekurangan saudara kita, bukan sekadar mengkritik kelemahannya. Kerana kekurangan pada saudar kita itu manusiawi, lalu perlu ada penyempurnaan, sebagai gaya bentuk ukhuwwah yang indah tadi. Jika tidak, kata-kata Maimun bin Marhan bias dijadikan teladan; “Siapa yang rela tidak mengutamakan saudaranya maka hendaklah ia bersaudara dengan ahli kubur!”

bagaikan pelangi selepas hujan redha
indah mentari mewarnai alam
beburung berterbangan
indah berkicauan
tiada lagi mendung semalam
damainya di hati
bila terpandang wajahmu
manis senyuman menghulurkan salam
lembut tutur bicara
tersusun bahasa
tiada lagi titis air mata
kasih dan sayang
membentuk titian rindu
menghubungkan hati yang lama terpisah
mengeratkan lagi ukhwah
yang telah lama terbina
bahagia dalam maghfirahNya
oh indahnya jalinan kasih sayang
kenangkan suka dan duka
yang dilalui bersama
indahnya kenangan yang pernah tercipta
tidak sempurna iman tidak bernama insan
andai permusuhan di biar berterusan
leburkan keegoan hulurkan kemaafan
semoga sentosa dalam keredhaan