latihan debat..rutin kecintaan..
disinilah..hidup diperlihatkan, akal dipertimbangkan, dan perasaan diperhalusi






Semester baru sahaja membuka tirainya. Seperti biasa kekalutan akan berlaku. Dengan gelagat pelajar-pelajar baru yang penuh semangat. Tapi, sem ini kesibukan bermula agak awal berbanding semester2 yang lepas. Baru dua hari, dah sibuk dengan latihan debat. Hujung minggu ada program tarbiyah diri. Kelas Dr Danial yang sangat dirindui. Kesibukan2 itulah yang menyebabkan setiap semester terasa pendek. Pendek atau panjang, detik yang telah berlalu tidak akan pernah kembali. Itu yang harus diingati selalu.
Seperti juga saat muda remaja, hanya sekali dan tidak akan berulang ganti. Saat remaja bukan seperti menikmati aiskrim kon yang mesti dimakan sehingga habis sebelum ia cair. Memang kita menikmati kelazatannya, namun setelah ia habis, kita tiada apa lagi yang bersisa. Janganlah masa muda kita sebegitu, nauzubillahiminzalik.
Sebaiknya, jadikan saat remaja ini melukiskan suatu lukisan. Lukislah bebas dengan warna mu yang indah. Tapi harus diingat, melukis juga ada syaratnya. Jangan disimbah sesuka hati dengan warna-warna kelam yang mencacatkan. Tarikan berusmu dengan lembut bersama warna-warna yang menarik supaya ia siap menjadi lukisan yang cantik dan boleh engkau tatap sehingga ke hari tua, bukan sekadar aiskrim yang tinggal bungkusan sahaja.
sayang bonda
dengan smua peserta perempuan

kawat pagi-pagi


huhuhu...pUzZle..




Pecah amanah..dipecahkan musang



Foxweb..musang












Kursus Kepimpinan Caln Exco MPP SMT Matang. Jadi Faci..









MAtang Wild Life Centre




Hasil didikanmu cikgu;


Kelas Tambahan dengan exco MPP Sek Men Tek Matang, Kuching.





Where's the teacher?


Lama sudah tidak menarikan tarian lagu-lagu hati. Sekian lama meninggalkan ruang maya ini tanpa isi untuk tatapan. Akhirnya terpanggil jua demi sebuah hadiah untukmu.


Cikgu Natrah, cikgu kaunseling sekolah dulu. Yang pernah memberi tunjuk ajar. Yang pernah menumpahkan nasihat, menitipkan azimat beserta kasih sayang dan makna kehidupan. Kini dia jauh di negeri asing. Tegar menemani suami menyelongkar gedung ilmu. Biar kembara bersama keluarga, aku mengerti akan rasa rindu pada tanah air tercinta. Gelak tawa dalam bahasa yang sama, teman-teman bicara seperjuangan, misi kerjaya yang panjang,juga hiruk pikuk dalam panas dan hujan, bukan salji dan bunga-bungaan. Segalanya menggamit rindu yang amat mendalam, mencengkam dan mencari jalan keluarnya iaitu pertemuan. Nyata kita tidak bersua, moga maya tetap menghubung kasih kita, kerna cinta bukan pada hasta, tapi pada jiwa dan doa.


Semoga coretan disini menghibur hatimu sehingga kau terasa kau tetap di bumi Malaysia.

5 sains 1, 2004