Hari ni adalah hari terakhir aku buat Rancangan Orientasi Sekolah di SMT Matang. Memang ROS ni agak membosankan sebab aku takde pape nak dibuat melainkan memerhati sekolah ni. Namuan begitu, ada juga beberapa pengajaran dan pengalaman manis yang akan dijadikan bekal.

Disini palajar panggil aku ustazah, fuh..tak tau kenapa..merasa jugak panggilan tu walaupun aku cikgu biologi. Tapi, setakat panggilan mana best. Suatu hari, ketika aku disuruh sit in dalam kelas 4 PPU untuk subjek pendidikan Islam, aku sempat mengajar satu subtopic, dosa-dosa besar..haha..merasa jugak jadi seorang ustazah, alhamdulillah…itu manisnya

Tapi, bila betul-betul berada dalam profession perguruan, seriau jugak dengan cabarannya. Minggu pertama ROS, dah dengar cerita-cerita yang menakutkan. Cerita seorang pelajar di sekolah berdekatan diperkosa atas jejantas, seorang murid perempuan diraba tujuh orang pelajar lelaki disekolah yang lain. Lepas tu, tengok pelajar bergaduh, bertumbuk, ponteng..huhu..macam nak nangis je..dan sehari sebelum ROS ku berakhir, aku tangkap sepasang pelajar berdua-duaan didalam surau sekolah…Oh..Tuhan! inilah anak-anak yang perlu aku didik.

Inilah profession yang aku pilih. Biar apa pun dugaan datang, hati perlu cekal. Masakan aku mengalah sebelum perjuangan bermula!
Aku cuba lagi membiarkan jari ku menarikan suara hati. Banyak erti hidup yang aku pelajari akhir-akhir ini. Tentang tabah, tentang ukhwah, tentang cinta dan tentang setia. Tentang memberi pada sesiapa, tanpa mengharap untuk menerima. Tentang aku, dia dan kamu. Tentang semua.

Tapi, tidak tahu mengapa, setiap hari aku cuba bercerita, semua terpendam sahaja. Walau sudah ada irama dan tariannya juga sudah terjelma, tapi tersimpan sahaja akhirnya. Mengapa jadi begini? Semangat zakiyaphilia ku seakan pergi.

Apakah hatiku sudah kering tidak bernadi? Sudah hilang rasa cinta, sudah tiada lagi simpati? Apakah hatiku hilang rasa sayang,tiada rasa kasih? Hingga hatiku menjadi sepi tanpa irama hati bagai pantai tiada pukulan ombak tenang atau kencang.

Hati ini perlu diperbaiki. Aku mesti mencari reformasi hati. Aku tida mahu jadi gadis tidak beremosi. Perbaiki hati ini agar kembali sedar bila diuji, sedih bila dibenci, gembira bila dikasihi, menangis bila dimarahi. Semoga hati ini lunak kembali, memenuhi fitrah insani kerana hanya hati yang lunak mudah tersentuh dengan kasih Ilahi.

"Sesungguhnya dalam sebuah jasad ada seketul daging, jika baik daging itu, maka baiklah seluruh jasad itu. Jika buruk daging itu, maka buruklah seluruh jasad itu dan daging itu bernama hati." Hadis riwayat Bukhari.
MUSIm

Sebenarnya aku rasa malas untuk mencoret apa-apa disini. Mood cuti mencutikan jugak jari-jariku dari mencurah cerita dari hati. Namun, dek kerana kelembapan internet ni, aku ringankan jari untuk menari irama apa sahaja.

1. Sekarang musim panas, sangat panas. Tidak sanggup rasa nak keluar dari rumah waima hanya untuk mengejar Wafi yang terlepas keluar. Kempen menyelamatkan bumi perlu diperkasakan. Jadi dimana-mana sahaja aku pergi membeli belah, aku akan katakan "takpayah plastik..." sampai emak pun naik pelik. juruwang kat kaunter pun lagi tayang muka pelik. Anyway, terima kasih USM kerana berjaya manjadikan ayat itu sentiasa dimulutku..hehe

2. Sekarang juga musim cuti sekolah, bermaksud musim kenduri kahwin. Dalam tempoh dua minggu ni je, hampir setiap hari aku pergi kenduri. Kenduri kahwin, doa selamat..dan macam-macam jenis kenduri. Apa yang aku suka majlis kenduri akan menemukan aku dengan teman-teman kecil dahulu. kenangan...

3. Aku dikhabarkan bahawa sekarang ini juga musim cinta. Mungkin ya...musim kahwin, pastinya dari rasa cinta. Sukar aku meluahkan betapa gembira dan senangnya hati melihat seorang kenalan yang kini sudah bahagia berumahtangga. Tahu kenapa? kerana akulah orang tengah mereka. Akulah yang memperkenalkan mereka lebih kurang tujuh tahun yang lalu. Kini, mereka sudah sah manjadi suami isteri. Hmmm...ada bakat jugak aku carikan jodoh untuk orang ya..hehe...ada sesiapa yang mahukan perkhidmatan? haha...
Cerita tentang itu teringat dengan seorang teman yang sedang mengubati hati luka dan seorang lagi teman yang sedang mencari teman setia, aku terasa ingin menemukan mereka..mungkin aku boleh mencari kejayaan kedua..kalau diizinkan oleh Yang Esa! (aten nak join?)
Cerita terakhir tentang musim cinta. Aku sedang membutakan mata, memekakkan telinga dari menjadi saksi cinta dusta manusia, aku tahu nanti ada hati yang bakal tidak bahagia. Biarlah... jika itu maknanya cinta buat mereka. Aku doakan apa yang aku tahu tidak akan berlaku.

4. Aku tahu, kali ini coretan ku merapu...kalau ada iktibar ambillah. Kalau mengerti, fikir-fikirkanlah, kerana jemari ini masih menarikan irama hati...

"...aku menulis bukan kerna nama, kerna sifat kasih pada sesama insan, dan menyatakan kasih sayangku.."