Pesan buat anak didik tercinta..
hidupkanlah kehidupan
manusiakanlah manusia
janganlah jadi robot yang beriman
umpama si jahil yang beramal.

Pesan buat Aishah..
ini baru permulaan perjuangan
sabarlah menghadapi dugaan
teruskan berjuang!

Pesan buat aten..
kalau ada surat dari IKIM atau IIM
diam-diam kan sahaja, tolong jangan dikhabarkan
takut ada yang kempunan, menangis tujuh hari tujuh malam.

Pesan buat cikgu izhar..
jangan emo ketika mengajar
jangan dibidas anak-anak murid yang kurang ajar
didik apa yang patut, tunjuk apa yang perlu

Pesan buat papa isyqan..
lama sudah tidak mendengar khabar
semoga ketemu cahaya bahagia
adikmu selalu berdoa

Pesan buat abang..
jangan pandang belakang

Pesan buat semua..
jangan lupa titipkan doa
buat aku yang jauh dari ceruk kota
yang sedang bergelut memanusiakan manusia
dan menghidupkan kehidupan
demi jiwa yang kontang amalan..

OJa


Pujuk Hati Cikgu Zakiyya
Apa jua yang kita buat, permulaannya memang selalu sukar dan memenatkan. Perlukan masa menyesuaikan diri. Soalnya pada hati, kalau hati mahu, semua jadi. Kalau hati sanggup semua boleh. Yang penting cikgu zakiyya kena sabar mengharungi.

Pujuk Hati Cikgu Zakiyya
Apa jua yang kita buat, manusia kan selalu menilai kita. Perlukan masa untuk menerima. Soalnya pada hati, kalau hati ikhlas, kata manusia tidak akan berbekas. Kalau hati jujur, hanya pada Allah kita akur. Yang penting cikgu zakiyya kena sabar mendepani.

Pujuk Hati Cikgu Zakiyya
Apa jua yang kita buat, jarak selalu memisahkan kita. Perlukan masa untuk merasa. Soalnya ada hati, kalau hati setia, tidak perlu gusar. Kalau hati berani, biar seberang laut dipisah bumi. Yang penting cikgu zakiyaa kena sabar menanti...

Sabar ye cikgu zakiyya...


gambar mase ROS :)
Selalu tak dengar mak kata, makanla karipap tu sementara masih panas...lebih sedap. Bukan setakat karipap, apa-apa makanan atau minuman lebih sedap ketika masih suam-suam untuk dikunyah berbanding bila sudah sejuk...

Agaknya, begitu juga manusia. Bila mula berhijrah ke tempat baru, sekolah baru, rumah baru, apa-apa yang baru, memang beria-ia sungguh nampaknya. Semangat sakan. nanti bila dah lama, dah jemu..semangat semakin luntur, hilang segala kesungguhan.

Itu memang lumrah dan kebiasaan manusia. Kita memang tidak boleh lari dari rasa jemu, jemu itulah penghalang istiqamah. Maka nabi menganjurkan, bersederhanalah dalam semua perkara, agar kamu istiqamah, waima dalam ibadah Allah lebih suka amal yang sedikit tetapi istiqamah. Hakikatnya, bila kita berlebih-lebihan ituah yang mengundang jemu dan bosan.

Memang elok melakukan segala-galanya ketika 'masih panas'. Tapi lebih elok jika kita boleh mengekalkan kepanasan hingga ke petang dan siapkan payung sebelum hujan.

Dalam semua perkara termasuk kasih sayang!!!
Alhamdulillah kerana bilik guru ini dilengkapi dengan wireless yang cukup excellent.

Hehe..sekarang boleh panggil saya Cikgu Zakia. Hari ini adalah hari pertama aku buat Latihan Mengajar. Excited sikit. Pagi-pagi dah bangun, kena solat subuh berjemaah, almaklumlah, sekolah agama. Pengetua dah warning siap-siap, kena bagi contoh teladan yang baik pada anak murid. Hehe. Semoga mampu beristiqamah..hee.

Sepanjang empat bulan ini, kena mengajar satu kelas biology dan satu kelas sains. Semoga berjaya!
Hari isnin dan rabu takda kelas langsung, kalau kat USM ni, boleh la dok kat bilik jer..tapi sakarang dah jadi cikgu, mane boleh buat macam tu..

Setakat ni, semuanya masih ok. Esok, lusa dan hari-hari selanjutnya tidak tahu apa yang menunggu. Doakan semuanya berjalan lancar ye..

Harapan? Aku mengharapkan sesuatu yang cukup besar bermula menginjak kaki disini. Bukan semata-mata tentang latihan mengajar..tapi, bersyukur ditempatkan disebuah sekolah agama bestari. Semoga rahmat dan tarbiyah yang melimpah di sekolah ini, tumpah menempiasi aku yang semakin larut dalam dunia dan nafsu. Doakanlah ye...

FIGHT OH!