Lama dah balik rumah, dah hampir sebulan. Tapi tak berkesempatan membuat catatan disini. Minggu pertama ada dirumah, kena demam teruk. Batuk, sakit kaki, ulcer, sakit mata. Huhu.

Dirumah ni pulak, sangat la susah nak menghadap laptop. Ada dua makhluk kecil yang sentiasa akan mengganggu segala urusan dirumah ini. Dua makhluk kecil yang comel ni, sangat tekun dan sabar dalam kerja-kerja mengganggu urusan masyarakat rumah en setu.

Sekarang, jadi cikgu ganti kat sekolah rendah SK Jln Muara Tuang. Huhu, sangat menyakitkan jiwa. Nanti criter ye..

Malam-malam ajar tusyen. 3 times a week. Pun menyakitkan kepala.

Siang-siang pulak, kena dera dengan dua makhluk kecil yang sentiasa ada agenda menterbalikkan rumah ni..

Tulah sebabnye, mane-mane mesej dari anak murid tcer tak sempat nak balas. Sori yer..



Tidak tahu aku hendak mula dimana, hendak mencoret apa. Hati sudah seperti tiada disini. seperti sudah sampai dibumi kenyalang.

Empat tahun sudah berlalu, seperti tidak percaya. Bagi anak rantau seperti aku, empat tahun itu sangat memberi makna. Terlalu banyak ceritera yang mengukir arca jiwa yang akhirnya menjadi suatu bentuk menampakkan seorang Zakia.

Terlalu banyak.

Dan hari ini, untuk terakhir kali aku menatap wajah USM yang kini serba baru. Seperti tahu kami akan pergi membawa kenangan, begitu lanskap dan bangunan USM bertukar wajah satu-persatu. Aku sangat suka lalu di foyer DTSP kerana disepanjang foyer tersebut ada banyak gambar-gambar lama USM ditampal disitu, pelbagai acara dan upacara sejak USM mula dibuka. aku selalu leka berdiri disitu, menatap foto-foto tersebut sambil cuba membayangkan suasana dulu-dulu. Tadi aku lalu disitu lagi, dindingnya sudah bertkar rupa. Tiada lagi foto-foto kegemaranku. Mungkin yang menggemarinya sudah hendak pulang, maka dinding itu berubah mencari peminat baru, mungkin.

Aku berjalan melaui Kafe Siswa, tempat aku, aishah, dan mira selalu bersarapan dulu. Lalu disepanjang foyer dewan kuliah, serba lengang mengucapkan selamat jalan.

Terima Kasih USM. Selamat Tinggal.

Hari ni,sepatutnya aku pergi kenduri kahwin kawan di Melaka, tapi jauh sangat. Aku cuma sampaikan salam buatnya. Alhamdulillah sudah selamat mendirikan sebuah masjid. Rumet pulak sedang sibuk mengulangkaji, ada exam esok. Teringat ceritanya tentang seorang coursemate kami yang sebaya dia, junior aku, baru selamat melahirkan anak sulung beberapa minggu yang lalu. Bahagianya. Semalam ketika berjalan-jalan kat pasar malam, terserempak kawan lama sedang sarat berbadan dua, walau pun suaminya bertugas jauh dinegeri bawah bayu. Ada seri diwajah bakal ibu muda itu. Seorang lagi teman, habis sahaja LM, terus segera pulang ke kampung, menguruskan hal-hal untuk perkahwinannya bulan enam nanti...dan aku?


Aku masih menunggu waktu. Menunggu untuk pulang. Kepulangan kali ini berbeza. Bukan cuti seperti biasa, tapi pulang untuk melangkah ke dunia baru. Dunia seorang dewasa. Kalau dulu, segala pertanyaan, usikan, risikan dan pesanan cukup mudah untuk dijawab dengan jawapan, 'saya masih belajar'. Kini, hakikat perlu didepani, jawapan yang pasti perlu dicari. Huhu.


Maka hari-hari terakhir menghirup udara Penang ini harus diisi dengan persiapan. Persiapan untuk melangkah ke dunia baru. Menyiapkn akal bahawa selapas ini ia perlu bekerja lebih gigih menyelesaikan masalah kehidupan. Menyiapkan hati bahawa selepas ini ia perlu lebih tabah, lebih kuat untuk menempuh seribu badai yang tidak tahu bila akan tiba. Sebagaimana anak rantau ini sangat suka kembali ke tanah ibu pertiwi, semoga begitu hati tenang kembali mencari jalan Ilahi.


Ya Allah, aku tidak tahu apa yang menunggu dihadapan.