Semester baru sahaja membuka tirainya. Seperti biasa kekalutan akan berlaku. Dengan gelagat pelajar-pelajar baru yang penuh semangat. Tapi, sem ini kesibukan bermula agak awal berbanding semester2 yang lepas. Baru dua hari, dah sibuk dengan latihan debat. Hujung minggu ada program tarbiyah diri. Kelas Dr Danial yang sangat dirindui. Kesibukan2 itulah yang menyebabkan setiap semester terasa pendek. Pendek atau panjang, detik yang telah berlalu tidak akan pernah kembali. Itu yang harus diingati selalu.
Seperti juga saat muda remaja, hanya sekali dan tidak akan berulang ganti. Saat remaja bukan seperti menikmati aiskrim kon yang mesti dimakan sehingga habis sebelum ia cair. Memang kita menikmati kelazatannya, namun setelah ia habis, kita tiada apa lagi yang bersisa. Janganlah masa muda kita sebegitu, nauzubillahiminzalik.
Sebaiknya, jadikan saat remaja ini melukiskan suatu lukisan. Lukislah bebas dengan warna mu yang indah. Tapi harus diingat, melukis juga ada syaratnya. Jangan disimbah sesuka hati dengan warna-warna kelam yang mencacatkan. Tarikan berusmu dengan lembut bersama warna-warna yang menarik supaya ia siap menjadi lukisan yang cantik dan boleh engkau tatap sehingga ke hari tua, bukan sekadar aiskrim yang tinggal bungkusan sahaja.

1 kata kamu:

A Mutalib said...

salam kak za..
selamat menempuh sem baru.. semoge berjaye hendaknye.. insyaAllah..