Episod: Kasut raya…
“Dik, cantiklah kasut tu tadi kan…” bicara ku sewaktu pulang dari membeli-belah untuk persiapan raya. Teringat dengan kasut yang aku berkenan di kedai kasut tadi. Tapi harganya agak mahal sehingga membantutkan hasratku untuk membelinya. “ Yelah, orang suruh beli, akak taknak” jawabnya kepadaku. “Mahal sangatla” dia sudah tahu alasanku tidak membeli kasut itu tadi, walau pun memang aku sangat berkenan. “Takpela kak, mencintai tidak semestinya memiliki…” katanya dengan senyuman cukup manis memandangku. Sengajalah tu nak mengenakan aku..hmmm.
“Adik…” aku pula yang tersenyum melihatnya.
“Kita memang hanya diberikan hak untuk mencintai, namun tidak pernah ada hak untuk memiliki. Setiap yang ada atas muka bumi ini milik Allah yang Dia pinjamkan kepada kita.”
“Hmm..” dia menarik muncung kerana kata-katanya ku bidas begitu. “Habis tu kenapa akak tak doa supaya Allah bagi akak kasut tu?” sengaja dia menduga begitu. “ Akak mintaklah sayang…akak mintak pada Allah semoga akak dimurahkan rezeki, dapat duit lebih, boleh beli kasut yang akak berkenan tadi.”
“Masa tu, orang dah beli kasut yang akak berkenan tu.” Dia masih tidak mahu mengalah. “Kalau macam tu, kasut tu memang bukan untuk akak. Akak cariklah kasut yang lebih cantik dari tu. Kedai kasut kan ada banyak lagi.” Aku sekadar manjawab omelannya sementara bas masih belum sampai.
“Akak…”
“Apa dia?”
“Tadi akak kata, kita tiada hak untuk memiliki, habis tu kalau adik suka kat sesuatu dan adik nak sangat pada benda tu, tak boleh ke untuk adik dapatkan benda tu?”
“Mestilah boleh, adik kena usahalah dapatkan apa yang adik nak. Asalkan perkara tersebut baik. Tapi adik kena ingat apa yang adik dapat tu, bukan hak milik mutlak adik. Itu sekadar nikmat yang Allah pinjamkan buat adik sebab Allah sayangkan adik.”
“Yelah, Allah memang sayangkan hambaNya. Tapi, macam mana kalau ‘benda’ yang adik nak tu adalah seseorang, boleh tak?” soalannya ini disertakan dengan sengih panjang macam kerang busuk. “wah, advance nye soalan” aku sudah mula malas melayan pertanyaannya. “boleh tak?” dia mengulangi kembali.
“ Kan akak dah cakap, segala yang ada diatas muka bumi ini milik Allah. Kalau adik nak pinjam, mintalah dari Tuannya. Nescaya adik akan dapat. Tapi, kalau adik tak dapat apa yang adik suka mungkin itu bukan yang terbaik untuk adik dan Alllah dah sediakan apa yang lebih sesuai buat adik. Ingat tak surah al-baqarah ayat 216, boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu sedangkan ia baik untuk mu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu sedangkan itu tidak baik bagimu, Allah mengetahui sedang kamu idak mengetahui. Faham sayang?” aku berharap tiada soalan lagi darinya.
“Ohh…camtu. Hmmm…akak minta siapa untuk dipinjamkan kepada akak?” dia sengih bermakna.
“Ish..adik ni. Mula lah tu. Soalan tak berkaitan. Tanya benda lain..” Dia tergelak kecil kerana berjaya mengusikku. “ ok..ok..adik tanya benda lain…hmmm, akak nak lagi ke kasut tadi tu kalau akak ada duit?”
“Nak”

0 kata kamu: