Melodi gundah selalu menggerakkan jemari menarikan rasa hati
Cerita dan perjalanan hidup mencari Tuhan akan pasti menemukan kita dengan hamparan ujian. Kalau derita tahulah dipujuk hati agar bersabar. Tapi kalau ujian itu seperti hadiah, mungkin kerap kali hati lupa bahawa hadiah itu juga ujian dari Allah.
Hadiah dan si pemberi hadiah, mengingatkan aku pada sebuah buku karangan Ustaz Pahroi Juoi bertajuk Tentang Cinta. Aku paling suka pada analogi beliau yang satu ini. Kita, di saat mendapat hadiah, pasti akan gembira, tidak sabar untuk membuka balutan indah kotak hadiah yang di terima. Kadang-kala hingga terlupa mengucapkan penghargaan kepada si pemberi hadiah. Lebih-lebih lagi mendapat hadiah ketika hari istimewa seperti ulang tahun kelahiran, selepas kejayaan dan sebagainya.
Tapi, bila direnung kembali, hadiah bukan diberi semata-mata untuk menghargai hadiah itu sendiri, tapi hadiah adalah simbolik ingatan si pemberi hadiah tentang sesuatu yang istimewa tentang diri kita. Tanda dia ingat pada hari lahir kita, tanda dia peka akan kejayaan kita dan berkongsi rasa gembira itu. Maka sewajarnya, yang mana harus lebih dihargai? Hadiah atau si pemberi hadiah? Mungkin ada yang akan menghargai hadiah tanda penghargaan kepada si pemberi hadiah atau ada yang menghargai si pemberi hadiah kerana mengerti hadiah adalah manifestasi rasa si pemberinya. Yalah, mana ada kita memberi hadiah sesuka hati kepada sesiapa sahaja tanpa mengenali siapa dirinya. Hanya orang tertentu sahaja akan memberi hadiah kepada kita dan hanya orang tertentu akan mendapat hadiah dari kita. Bukan semua.
Tapi sayangnya, disaat mendapat hadiah dari Tuhan, kita amat gembira menerimanya sehingga kita lupa kepada Si Pemberi hadiah. Jika kita memberikan hadiah tanda ingatan, Allah memberikan nikmat agar kita ingat padaNya. Sekiranya kita ingat dan bersyukur maka akan bertambah nikmat dariNya, jika kita lupa dan kufur, sungguh itu tidak akan mengurangi perbendaharaaNya yang Maha Kaya.

“Jka kamu bersyukur, maka Aku akan menambahkan (nikmat) itu kepada kamu dan jika kamu engkar (akan nikmat) maka sesungguhnya siksaan-Ku amat keras” Ibrahim:7

Tapi sayang, selalunya hadiah itu kita jaga, tapi si pemberinya kita lupa...Mohon ya Allah Maha Pemurah, rinduku pada hadiah yang Kau berikan, menguatkan rinduku kepadaMu yaTuhan.

0 kata kamu: