Hari ni adalah hari terakhir aku buat Rancangan Orientasi Sekolah di SMT Matang. Memang ROS ni agak membosankan sebab aku takde pape nak dibuat melainkan memerhati sekolah ni. Namuan begitu, ada juga beberapa pengajaran dan pengalaman manis yang akan dijadikan bekal.

Disini palajar panggil aku ustazah, fuh..tak tau kenapa..merasa jugak panggilan tu walaupun aku cikgu biologi. Tapi, setakat panggilan mana best. Suatu hari, ketika aku disuruh sit in dalam kelas 4 PPU untuk subjek pendidikan Islam, aku sempat mengajar satu subtopic, dosa-dosa besar..haha..merasa jugak jadi seorang ustazah, alhamdulillah…itu manisnya

Tapi, bila betul-betul berada dalam profession perguruan, seriau jugak dengan cabarannya. Minggu pertama ROS, dah dengar cerita-cerita yang menakutkan. Cerita seorang pelajar di sekolah berdekatan diperkosa atas jejantas, seorang murid perempuan diraba tujuh orang pelajar lelaki disekolah yang lain. Lepas tu, tengok pelajar bergaduh, bertumbuk, ponteng..huhu..macam nak nangis je..dan sehari sebelum ROS ku berakhir, aku tangkap sepasang pelajar berdua-duaan didalam surau sekolah…Oh..Tuhan! inilah anak-anak yang perlu aku didik.

Inilah profession yang aku pilih. Biar apa pun dugaan datang, hati perlu cekal. Masakan aku mengalah sebelum perjuangan bermula!

3 kata kamu:

Deydek said...

Semoga berjaya..insya Allah..(^^,)

Diyana said...

cabaran mendidik sbg pendidik mmg perlu ketegaran hati
tugas mendidik itu mulia,insyAllah Maha Penyayang selalu memberi kekuatan
chaiyok akk!!

aLiN_aZa said...

selamat pagi cikgu...

=]...sm2 kt jadi pendidik utk ank bangsa..