Aku cuba lagi membiarkan jari ku menarikan suara hati. Banyak erti hidup yang aku pelajari akhir-akhir ini. Tentang tabah, tentang ukhwah, tentang cinta dan tentang setia. Tentang memberi pada sesiapa, tanpa mengharap untuk menerima. Tentang aku, dia dan kamu. Tentang semua.

Tapi, tidak tahu mengapa, setiap hari aku cuba bercerita, semua terpendam sahaja. Walau sudah ada irama dan tariannya juga sudah terjelma, tapi tersimpan sahaja akhirnya. Mengapa jadi begini? Semangat zakiyaphilia ku seakan pergi.

Apakah hatiku sudah kering tidak bernadi? Sudah hilang rasa cinta, sudah tiada lagi simpati? Apakah hatiku hilang rasa sayang,tiada rasa kasih? Hingga hatiku menjadi sepi tanpa irama hati bagai pantai tiada pukulan ombak tenang atau kencang.

Hati ini perlu diperbaiki. Aku mesti mencari reformasi hati. Aku tida mahu jadi gadis tidak beremosi. Perbaiki hati ini agar kembali sedar bila diuji, sedih bila dibenci, gembira bila dikasihi, menangis bila dimarahi. Semoga hati ini lunak kembali, memenuhi fitrah insani kerana hanya hati yang lunak mudah tersentuh dengan kasih Ilahi.

"Sesungguhnya dalam sebuah jasad ada seketul daging, jika baik daging itu, maka baiklah seluruh jasad itu. Jika buruk daging itu, maka buruklah seluruh jasad itu dan daging itu bernama hati." Hadis riwayat Bukhari.

0 kata kamu: