Semalaman saya tidak tidur memikirkan kehidupan dan masa hadapan. Ranjau hidup dewasa sangat berbeza. Walau pun baru dipermulaan, duri dan ranjaunya sudah rancak menyengat. Usaha bukan semudah untuk menentukan antara lulus dan gagal, gred A atau D seperti zaman menuntu ilmu. Tapi setiap langkah dan tindakan tidak lagi untuk diri sendiri tapi demi tanggungjawab dan amanah yang belum selesai.

Ada kerisauan tentang masa depan. Adakah akan cerah atau mendung yang berpanjangan. Adakah merasa bahagia atau tawa dalam tangisan. Adakah akan mulia atau hina selamanya. Adakah akan tenang atau sengsara meniti usia. Kita hanya mampu merancang, namun ketetapannya bukan milik kita.


Tiada masa untuk berangan-angan, jauh sekali untuk melukis fantasi impian. Masa untuk itu semua sudah tamat. Berhenti dari mempercayai harapan apatah lagi janji yang tak akan tertunaikan.


Bukan masa untuk kecewa, bukan masa untuk meratap hiba. Simpan air mata untuk Tuhan. Masa untuk bangkit berjuang merempuh segala halangan demi melangsaikan segala sumpah, hutang dan amanah. Kita tidak tahu bila ajal akan tiba. Semoga segala harapan yang pernah aku berikan, janji yang pernah aku lafazkan, serta pengorbanan yang telah kalian tumpahkan sempat aku sempurnakan sebelum ajal kita sampai. Kita pernah makan berkuah air mata, tidur bertilamkan derita, mandi bersiram hina sekian lama. Kita kuat untuk bertahan hingga saat ini, jadi tiada masalah untuk kita bertahan sedikit masa lagi, sementara menanti Izrail datang menjemput kita.


Dunia ini tiada apa-apa untuk kita. Tidak perlu kita gusar untuk meninggalkannya. Tidak perlu kita sedih dihina olehnya. Masa untuk kita kembali kuat atau menjadi lebih kuat. Dan kita hanya akan kuat bila Tuhan bersama kita. Justeru, kembalilah kepada Tuhan, memohon keampunan, mencari ketaqwaan mengharap keredhaan. Berdoalah agar segera kita laksanakan tugas-tugas kita yang belum selesai kemudian melengkapkan persiapan mengucapkan selamat tinggal. Semoga kita pulang cepat dan selamat menemui Tuhan dan RasulNya, kerana dunia ini tiada apa-apa untuk kita. Sungguh tiada apa-apa untuk kita.


Bukan berputus asa dengan nikmat Tuhan, bukan sudah putus harapan. Jauh sekali kecewa atau rasa diperkotak-katikkan.Tetapi mencari kekuatan meneruskan kehidupan. Kekuatan ada pada hati. Hati yang bersih dari noda. Hati yang mekar dengan cinta pada yang Esa. Sekeping hati seperti itu, perlu dicari dan dimiliki.

kita

0 kata kamu: