Inilah psukan bahas SMK Simanggang yang akan pergi bertanding ke peringkat negeri Ahad ini. Walaupun dari aspek seorang pendebat, kejayaan ini terlalu kecil untuk dibanggakan. Tetapi bagi saya ia suatu nikmat yang sukar digambarkan, kerana yang menang bukan saya, tapi anak-anak didik yang saya ajar. Rasa kepuasan, ketelusan, perjuangan, dan kesatuan hati lebih terasa.

Setiap petang kami berlatih, memang jauh lebih memenatkan kerana urusan pengajaran juga tidak boleh ditinggalkan. Pernah satu hari saya tidak sempat makan langsung. kelas pack, habis pukul 1.40, pukul 2 ada kelas memandu, pukul 3.30 kelas tambahan, 4.30 latihan debat. Balik rumah, nak bercakap dengan housemate pun tak larat.

Sudahlah kelas-kelas yang saya ajar memerlukan daya ketahanan fizikal, mental, rohani dan jasmani.

Lagi satu, kalau dulu, sentiasa ada teammate atau senior junior yang sama-sama memikul beban, tapi sekarang nak mendapatkan sokongan pun susah. Kalau down, bergoleklah sorang-sorang.

Tapi tidak mengapalah. Selagi nyawa dikandung badan, berjuanglah dimana jua pun medan.

3 kata kamu:

Anonymous said...

fight oh kak!!!-aten

jeles sekolah kamik sik ada debat said...

GELI AHHHHHHHHHHHH!

Zakia Setu said...

geli ape?