Semalam, entah bagaimana kudrat Tuhan menjodohkan pertemuan aku dengan sebuah blog, yang terkandung di dalamnya, cerita tentang aku. Selesai membaca, aku teringin benar meninggalkan komen, tapi disebabkan ketika itu aku sedang berada dalam emosi yang terganggu, lantas, aku biarkan sahaja terlebih dahulu…lebih baik aku cerna dan hadam apa yang ditulis dengan hati yang tenang. Lumrahnya sebagai seorang manusia aku sangat terkilan dengn coretan itu. Ingin benar aku balas apa yang diperkatakan…tapi, selesai mandi aku sudah lupa apa yang hendak aku hamburkan sebentar tadi..

Pernah suatu ketika, seorang teman meluahkan ayat menyakitkan hati aku. Penuh bongkak dan keangkuhan menyebabkan kemarahan meledak. Terus aku tinggalkan dia dan pulang ke bilik. Dalam bilik, aku duduk dan berfikir, ingin benar aku hendak meluahkan kemarahan sepuas-puasnya. Lantas mesej dihantar mengatur pertemuan. Sayangnya, dihujung pertemuan, aku pula yang memujuk.

Aku sangat tidak suka dimarahi dihadapan orang lain. Bukan aku sahaja begitu, orang lain pun aku kira tidak suka dimarahi. Ketika seorang kawan memperlakukan aku sedemikian di sebuah restoran makanan ringan, aku rasa jauh hati malah terkilan. Kononnya, aku ingin merajuk. Bukan merajuk minta dipujuk, sekadar cuba protes akan tindakannya… tapi, segalanya tiada makna, malamnya aku sudah terlupa, kami ke pantai bersama.


Aku juga punya seorang kawan yang agak baran. Selalu menyakitkan hati. Apa yang ada pada aku, selalu tidak kena. Senyum salah, menangis pun salah. Tapi, bila dia tiada untuk memarahi dan menyakiti, aku jadi rindu…

Pernah sekali, aku marah pada seorang adik yang degil. Nasihat tidak diendahkannya. Rasa terkilan juga. Tapi, beberapa jam selepas itu, aku sudah duduk semeja bersembang dengannya macam biasa…

Ketika mesej tidak berbalas, aku rasa terkilan. Bukan bertanya soalan suka-suka atau sekadar memenuhkan inbox bertanya khabar. Aku perlukan jawapan segera. Tapi, berkali-kali mesej dihantar, tidak berbalas jua. Selalu, bukan sekali dua. Hmm..biarlah, lupakan saja.

Bukan aku tidak pernah ada rasa marah, bukan aku tidak tahu untuk merajuk. Aku juga punya sekeping hati yang akan terkilan bila disakiti, terluka bila dikasari… Cuma aku selalu terlupa, semalam marah, hari ini dah kebah. Siang tadi merajuk, hilangnya tak perlu dipujuk. Aku selalu terlupa…


Soalan aku, adakah bila aku selalu terlupa, perasaanku tidak perlu dihargai, jiwaku tidak perlu diambil peduli.
Kalau pun jawapannya ya dari kamu semua, tak mengapa, mungkin hari ini aku terasa, malam nanti aku sudah terlupa…

aku hendak belajar untuk merajuk seketika, kerana aku rasa, adakalanya rajuk dan marah itu perlu...

5 kata kamu:

Hawa said...

walaupun ada yg sik kisah dgn apa yg ktk rasa,tp ada juak yg memang kisah dengan apa yg ktk rasa.n mayb ktk rasa nya sik kisah,tapi spa tauk mun nya sbnrnya kisah malah lebih dari yang ktk tau..

Nurul Haniza said...

salam ukhwah :)
jumaat ni dtg ke utp?

Saya mahu kurus said...

seronoknya jadi pelupa!!

aLiN_aZa said...

marah itu perlu..
marajuk pun x salah..
jgn dilupa apa yg org lain pernah wat dgn kita coz sedikit sbyk ia akan menjadi cikgu yg baik utk kt mnempuh hidup d alm realiti..

biar apa org lain kata..yg penting kt tahu niat n hati kt...

sayang acu...=]..

Zakia Setu said...

1. =I
2. salam ukhwah..jumpe nanti insyaAllah
3. seronok...
4. thanks along...luv u too