12

Sebelum
Aku keluarkan sekeping hatiku dari tempat letaknya, aku belek dan aku perhatikan bahagian mana yang hendak dibawa berjuang.
Aku potong bahagian yang sarat terluka dan aku masukkan ke dalam kotak putih, aku ikat dengan reben merah. Agar lukanya terawat seketika.
Aku potong bahagian yang menanggung beban dan aku letakkan dalam kotak lutsinar agar ia reda sepanjang aku tiada.
Aku potong lagi bahagian yang sedang menahan tekanan dan aku letak dalam gelas kaca agar ia berkesempatan menyedut udara.
Bahagian yang sarat dengan cinta aku tinggalkan juga dalam kotak merah jambu kegemaran menunggu saat dihantar pada tuan yang layak memilikinya. Agar semua bahagian-bahagian itu tidak mengganggu aku berlari kencang dan melompat tinggi menggapai bintang.
Yang tinggal hanya bahagian yang tidak pernah jemu kecundang. Itu yang aku bawa untuk berjuang mati-matian.

Semasa
Bukan mudah hendak terbang tinggi dilangit biru
Bukan mudah mengharung ombak lautan dalam
Bukan mudah membuktikan cinta itu setia


Selepas
Setelah segalanya reda dan kembali tenang. Berjaya mempertahankan cinta yang dijulang. Mengembalikan kepercayaan seorang papa dan seorang abang yang tidak pernah jemu memberi peluang. Namun, pulang tanpa satu pun untuk dijadikan kenangan…sedikit terkilan

3 kata kamu:

Hawa said...

apa kaitan "12" dgn isi post ktk?x faham...

Diyana said...

d rs mcm fhm je npe tjuk entry ni 12...
erm..akk,maaf jika sebelum perjuangan akk di alam sekitar tu d bnyk luka&kecewakan akk.

Zakia Setu said...

12 sbb ni pertandingan yang ke 12 kza join

xdelah di
di xwat pape pun yg melukakan n mengecewakn..