Hari ahad ,saya dipanggil oleh guru pembimbing. Bertanya adakah saya sudah buat eksperimen, bagi latihan dan nota. Saya jawab ya. Semua saya sudah buat. Sampai lenguh tangan saya mengangkut buku latihan pelajar untuk dibawa balik ke rumah dan disemak. Almaklumlah latihan bio bukan pendek-pendek,selalunya jawapan yang panjang yang memerlukan saya baca satu-persatu. Ditambah lagi dengan tulisan pelajar yang kurang sedikit comel dari cakar ayam, memang agak menguji kesabaran. Nak dijadikancerita,rupanya ada ayah pelajar yang mengadu kepada pengetua bahawa latihan yang saya berikan tidak mencukupi. Juga nota dan eksperimen. Sentap rasa mendengar pengakuan itu. Sedih dan terkilan pun ada. Saya tidak pasti bagaimana latihan yang mencukupi bagi mereka, bayangkan baru dua bulan belajar,buku latihan mereka sudah lebih dari separuh saya bagi latihan, tapi masih lagi mengadu sedemikian rupa. Sedih…sangat sedih.

Saya sedih bukan kerana saya akan disoal siasat oleh ‘FBI’. Saya sedih kerana anak murid saya masih tidak tahu berdikari. Masih bergantung semata-mata kepada guru. Masih manja mahu disuap sahaja. Masih hanya tahu menunding jari kepada orang lain apabila tidak dapat melakukan sesuatu. Saya sedih dan terkilan anak murid saya masih seperti robot yang diprogramkan.datang kesekolah hanya untuk diformat dengan isi kandungan pelajaran. Tidak tahu berfikir sendiri bagaimana hendak memperbaiki kelemahan sendiri. Kalau tidak faham,tidak boleh hafal, semua salah cikgu yangtidak bagi latihan. Sangat terkilan,bila agaknya anak murid saya hendak faham bahawa kehidupannya adalah tanggunggjawabnya.

Saya sayang anak murid saya. Itu perasaaan semulajadi seorang guru. Tapi sayangnya, anak murid saya ini tidak pernah mengerti. Saya tidak mahu mereka hanya tahu menjawab soalan tapi lemah menghadapi kehidupan. Saya tidak mahu mereka ini pandai, tapi pentingkan diri sendiri, tidak hormat orang lain, berlagak dan bongkak. Hendak mengucapkan terima kasih pun terpaksa diminta. Mintak halalkan ilmu, saya belum pernah dengar, menawarkan diri untuk mengangkat buku-buku ke bilik guru, belum pernah terjadi. Apa yang ada dalam fikiran mereka hanya satu, BOLEH JAWAB SOALAN PERIKSA.

Jatuh airmata saya memikirkan bahawa saya tidak berjaya langung menyedarkan mereka tentang apa sebenarnya pembelajaran yang perlu mereka kutip. Sepatutnya disini mereka belajar bagaimana mendepani kehidupan memikul amanah dan tanggungjawab sebagai khalifah dimuka bumi Tuhan. Kerana disana, soalan yang ditanya bukan berapa banyak A dalam hidup kamu,tapi bagaimana kesungguhan kamu mengutip A, A tersebut. Allah bukan membalas dengan hasil tapi usaha yang telah kita kerjakan.

Mungkin itu yang perlu saya beritahu pada diri sendiri, Tuhan tidakmembalas sama ada mereka berubh atau pun tidak, Tuhan membalas bagaimana kesungguhan saya mengubah mereka agar kembali menjadi insan makhlukTuhan.

Jadi, apa yang perlu sayalakukan selepasini, sediakan set soalan yang banyak untuk cuti mereka sampai saya muntah hijau menyemaknya selepas cuti nanti.


5 kata kamu:

Diyana said...

erm..xpela kak..kita mmg xdpt puaskan hati semua org..yg penting dh cube biuat yg trbaik...agp teguran bapakj budak tu teguran membina..lps ni akk bg la bnyk2 lathn dan nota..

Zakia Setu said...

huhu..memang akak dah sediakan latihan yg bnyk tuk cuti ni..29 soalan struktur n essei..muntah hijau la akak menyemak nanti..37 studnts..huhu

sufa said...

ak ni ngah berdoa xdak parents ngadu pasal hal ak..
ak bknnya x bg homework, tp dh bg..
bkn x mntk kt depa suh hntr..dh mntk pon tp x hntr gakkk...
ak xtau nk wat cmna..
ak riso!!!!!!!!

Zakia Setu said...

sabo shah..huhuhu..ak nk mghitung hari je ni..

kawanz said...

yalah ko...
lain orang, lain dimaoknya.
kerja kmk lbh kurang juak.
senior tok padah dah ok,
senior sorang gik pdh not enough
manager minta benda tok,
client pdh x dpt beri.
sigh...