Aku di minggu-minggu peperiksaan

Peperiksaan adalah….(aku tiada perkataan)
Aku kira semua orang faham.
Masa untuk belajar…belajar…belajar…
Macam-macam cara…
Berkumpulan, berseorangan, ke perpustakaan
Tak kurang yang melepak di tangga.

Tapi aku,
Minggu-minggu peperiksaan inilah selalunya aku akan menghadapi pelbagai ‘konflik’ dalam diri.

Ketika aku ‘asyik’ membaca nota kimia, masa tu lah aku tiba-tiba terfikir nak tengok anime Detective Conan. (time len xde plak rase nk tengok sgt..)

Ketika aku memaksa diri untuk menghabiskan nota-nota Dr. Nurul, tiba-tiba aku rasa nak makan kek keju (yg de lapis coklat..)

Ketika aku ‘menyibukkan’ diri menghafal formula biostatistics, tiba-tiba aku teringat betapa sedapnya ayam goreng PUDU n IKIM (huhu..sedap)

Ketika aku berpenat lelah melawan rasa mengantuk ketika membelek nota surface and colloid science, tiba-tiba terasa nak tengok cerita Ali Setan. (i luv usm...)

Ketika aku berijtihad memahami misconception in physics learning, tiba-tiba aku rasa nak berbaring dibawah bintang. ( tp..hujan..bintang x nampak)

Ketika aku berfikir tentang 12 principles of green chemistry, tiba-tiba aku berfikir macam mane nak carik disk, the jikenbo of young kindaichi. (last tengok mase form two)

Ketika aku bersungguh-sungguh mengulangkaji, tiba-tiba datang rasa rajin mencuci baju dengan tangan sendiri (biasanya aku suka memanfaatkan teknologi)

Ketika aku menelaah subjek Tropic Ecosystem, tiba-tiba terfikir betapa seronoknya menonton CSI & NUMB3RS (aku mmg ske crite penyisatan)

Ketika aku sedaya upaya meneliti soalan tahun-tahun lepas, tiba-tiba aku rasa nak jadi Perdana Menteri. (oh..tolongla faham)

Jangan ditanya, apa kaitan ketika dan tiba-tiba, kalau ada kaitan, takdelah jadi ‘tiba-tiba’




Apa yang pasti, ketika anak adam sedang sedaya upaya cuba membuat sedikit kebaikan, ia akan berhadapan dengan dua kesukaran.



Pertama, godaan nafsu yang suka pada bersenang-lenang

Kedua, bisikan syaitan yang telah berjanji kepada Tuhan, bahawa selagi mentari belum terbit dari barat, selagi itu ia akan memasang jerat, untuk meramaikan kaum kerabat,

2 kata kamu:

Sarjana Hati said...

ketika hening pagi, tiba tiba terdetik hati menaip "khairulzakiyya.blogspot.com"...

gudluck..(^^,)

Saya mahu kurus said...

xde nk komen.jadi mau senyum saja.

=)