Aku berkira-kira untuk tidak melakarnya disini. Tapi coretan disini bukankah untuk aku sendiri agar belajar dan menginsafi dari segala yang pernah terjadi. Agar menjadi bekal untuk kehidupan masa hadapan, walau kamu tidak pernah tahu.
Aku sudah merangka-rangka epilog novel kita. Aku mahu pengakhiran yang baik. Berwarna putih. Tanpa kenangan yang hendak disandarkan. Aku tidak mahu walau pun manis apatah lagi pahit. Selesai novel kita ini tercatat, aku akan menyimpannya kemas-kemas dalam almari yang tidak akan aku buka lagi.
Namun aku hanya ada daya untuk merancang dan mengimpikan. Sedang Tuhan punya rahsia takdir yang tidak terungkapkan. Disaat epilog novel kita menghampiri garisnya, mengapa ada kebenaran yang tersingkap sedangkan selama ini aku sungguh rela didustai walau pun aku mengetahui. Aku tidak pernah kisah dibohongi asalkan mataku tidak menjadi saksi. Lantas aku kembali berfikir apakah sebenarnya ingin Tuhan tunjukkan. Semakin lama aku duduk bermenung semakin aku gagal mencari jawapan. Bukan sekali dua, malah berkali-kali cerita dan alasan yang serupa. Kalau Tuhan mahu berikan aku jawapan kepada lapan pertikaian, aku kira aku tidak perlu untuk tahu semua itu. Jadi untuk apa? Mungkin….sekadar kebetulan.
Aku terpandang yaya, teringat elmyra, yang selalu mangingatkan aku, agar berhati-hati dalam setiap keputusan diri. Setiap apa yang Allah takdirkan, pasti ada rahmat disebaliknya. Tidak mungkin takdir Allah ini sia-sia. Memang saat ini aku tidak mengerti, mungkin nanti aku akan memahami…wait and see.
Cuma ku berharap, jangan tinggalkan epilog novel kita dengan warna yang tidak indah. Kalau tidak mahu mencoret warna, biarkan ia putih bersih tidak berwarna, tanpa rasa, tiada apa-apa. Kalau suatu hari nanti kau tidak kenal siapa zakia, aku rela dan aku redha..asal aku dan kau bahagia dihari muka.

4 kata kamu:

Deydek said...

mcm nk ari marek jak.ka x btl?

Diyana said...

entah nape spt tahu epilog novek sape..

Zakia Setu said...

huhu...kza de bnyk novel..de yg d tahu, tp, yg ni d x tahu...bintang mungkin tahu..:)

aLiN_aZa said...

mcm seday jak critanya...