Sepanjang usia aku yang baru menginjak 22 tahun ni, ada dua bidang yang sangat aku cintai. Dan bila aku mencintai, aku akan lupa segala yang lainnya..

Pertama, bidang persilatan, haha..mungkin ada yang sukar untuk percaya. Aku mula masuk silat tingkatan satu. Mula-mula mak tak bagi, tapi aku pujuk jugak sampa mak bagi. Masuk sebab setiap kali lalu kat dewan besar, akan dengar bunyi orang bersilat..best..sangat bersemangat.

Bermula dari itu, setiap petang selasa dan jumaat, aku dah siap dengan pakaian silat kat dewan tunggu tok guru datang. Tak pernah ponteng. Dari tingkatan satu sampai tingkatan lima. Aku tambah teruja bila terpilih untuk ikut serta pertandingan mewakili sekolah peringkat negeri, sebagai penyokong jer, mase tu tingkatan dua. Bermula dari saat aku menyimpan azam untuk mewakili sekolah. Tingkatan tiga aku pergi lagi, kali ni sebagai simpanan, huhu, ada perkembangan, dan sewaktu di tingkatan empat aku berjaya mewakili sekolah untuk pertandingan seni silat sekolah-sekolah menengah peringkat negeri Sarawak. Tuhan je tahu betapa seronok dan teruja nya aku ketika itu, walau pun tak menang.

Ketika itu, apa sahaja program yang bertindih dengan silat memang aku akan pilih silat. Pernah sekali, sekolah buat majlis solat hajat untuk pelajar PMR dan aku adalah calon PMR tahun tu, tapi aku pilih untuk pergi rehearsal persembahan silat untuk Festival Silat Borneo Serantau, rehearsal je pun..lagipun ada 1000 pesereta lain yang ada, aku tak de pun tak de kesan...alasan aku, festival ini dua tahun sekali jer..ceh, PMR sekali je seumur hidup, tapi itulah kalau aku sudah mencintai...aku tidak akan berhenti selagi aku tidak mencapai apa yang aku ingini

Ingatkan, habis form five, berhentilah kegilaan aku tu. Tak jugak, sampai kat matrik, terjumpa plak abah, family angkat aku kat Labuan. Abah pulak guru silat. Kat matrik kelas habis pukul 3.30 petang, pukul empat aku dah gigih pusing trek buat warming up. Setiap petang dan aku tidak pernah ponteng.!Disebabkan aku AJK Surau Al-iRfan , lajnah makanan plak tu, setiap khamis dan isnin ada masak-masak untuk buka puasa sunat, dengan baju silatlah aku akan pergi goreng jemput-jemput, lepas siap, aku akan berlari ke padang untuk latihan.

Dengan segala kegigihan (haha) berlatih silat tu, empat bulan tanpa henti..cuti pun tak balik..aku berjaya mewakil Labuan ke pertandingan seni mempertahankan diri peringkat kebangsaan, di Johor. Abah ajar main pisau, tempur tangan kosong, main bunga, satu acara lagi tak ingat...main pisau tu sampai berdarah-darah..partner akulah..aku tak pernah cedera spenjang bersilat. Hehe. Akhirnya aku berjaya bawak balik satu emas dari kejohanan tu...sangat puas hati kerana impian aku dah tercapai. Selepas matrik aku tinggalkan dunia kecintaanku yang ini kerana segala impian sudah terlakar sangat indah dalam kenangan..

Kedua, debat. Bermula bila aku masuk usm. Ketika sedang berjalan-jalan kat foyer DK. Nampak abg kimi, kak shiela dan abg zali sedang duk kat kaunter cari AJK untuk pertandingan debat alam sekitar di USM. Tanpa berfkir panjang, aku pun isi borang dan jadilah aku LO untuk team debat uitm waktu tu. Jadi penjaga masa je...kalau ingat balik masa tu, macam tak sangka pulak sekarang ni aku pendebat. Pernah satu perlawanan tu, UPM lawan u mane entah...pendebat ketiga UPm, saudara Amiruddin yang sedang meletup sekarang. Boleh ingat Amir sebab dia angkat botol air semasa berdebat, dapat best speaker walau pun dieorang kalah pusingan tu. Sekarang ni, berkali-kali jugak jumpa amir dalam perlawanan, tak pernah aku menang. Dan aku akan pujuk hati macam ni, takpelah kalah dengan amir, aku pernah jaga masa die jer sewaktu dia sudah mewakili u dulu. Oklah kan...haha. itu agaimana aku bermula manjadi seorang pendabat university.

Tak perlulah untuk diceritakan bagaimana aku mencurah cintaku pada dunia perdebatan kerana cerita cinta itu hanya ada dalam hati dan sangat sukar untuk diceritakan disini. Tak payah cerita berapa banyak kelas aku ponteng untuk pergi debat. Berapa banyak aktiviti ko-k (kelanasiswa) aku tinggal sebab nak datang latihan debat hujung minggu. Cuti memang tidak pernah ada. Selepas aku join debat, aku tak pernah masuk persatuan lain, persatuan mahasisiwa islam pun aku tak masuk, apatah lagi persatuan ilmu pendidikan k, majlis penghuni desa k...bila orang tanya kenapa aku tak masuk, aku jawab senang je. Malas. Hakikatnya aku taknak ada satu pun jadual yang clash dengan debat. Aku sanggup tunda aku punye Program Induksi Kendiri kat sekolah, sebab nak pergi debat integrity yang waktu cuti tu...dan bila dah buat kursus tu aku mintak lagi cuti sebab nak pergi debat perpaduan pulak...ish3...aku memang gila. Coursemate aku semua bising, taknak grad ke budak ni..huhu. airmata usah dikira berapa banyak yang sudah tumpah...

Sekarang, aku sudah dihujung perjalanan, mahu atau tdak aku mesti menamatkan cerita kecintaan ku ini. Masalahnya, aku masih sangat belum puas...huhu...kecintaanku masih membara dan tidak pernah reda.

Kerana itulah aku tidak pernah berani untuk jatuh cinta dan jangan sesekali buat aku jatuh cinta..kerana ku akan lupa segalanya..lupa daratan, lupa lautan, lupa pantai, lupa ikan, lupa hutan, lupa awan, lupa hujan, tapi takkan lupa cintaku..

dan aku tidak pernah berputus asa selagi cintaku ada...kerana itu aku sangat pantang pada orang yang mudah menyerah kalah sebelum berjuang..fight oh!

3 kata kamu:

aLiN_aZa said...

bila zakiyya sudah mencintai..=]..

fight3x!!!...=]..good luck..

Zakia Setu said...

hikhik...along, rindu sangat nak panjat bukit blakng KML tu...

aLiN_aZa said...

a'ah..along pon..semangat tol naek ms tuh..lumba2 lagik..huhuh..