Terpanggil untuk mencoret satu pemikiran gadis kecil ini selepas membaca entri seorang jejaka yang sedang mencari dan memberitahu soal cintanya, walau pun sebenarnya, aku tidak berapa gemar berbicara soal subjektif ini.

Aku tidak tahu bagaimana hendak mendefinisikan cinta. Terlalu subjektif pada jiwaku yang cetek ilmu dan pembacaan ini. Tapi aku suka pada sebuah lirik lagu, katanya “cinta itu cahaya sanubari, kurniaan Tuhan fitrah insani..” Ramai manusia cuba mendefinisikan cinta dengan kata pujangga, syair, lagu, malah kajian-kajian professor ternama, ahli sosiologi, ahli psikologi, termasuk ustaz-ustaz motivasi. Aku tidak arif itu semua, Cuma yang aku pernah tahu...

“Sungguh orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan, kelak (Allah) Yang Maha Pengasih akan menanamkan rasa kasih sayang (dalam hati mereka). “ Surah Maryam, ayat 96.

Inilah sumber yang melahirkan rasa cinta sebenar. Bukannya datang kerana lirik mata yang menawan, badan yang sasa, ayat-ayat romantic yang berbunga-bunga atau dari wajah jelita seperti Barbie doll, lenggok jalan menawan seperti model dan apa-apa sajalah yang orang suka ketika bercinta...kalau cinta datang dari itu semua, apabila itu semua hilang, akan hilanglah cinta.

Cinta boleh hidup dan disandarkan kepada dua perkara. Pertama, kerana keinginan. Ingin dicintai, ingin dimiliki dan memiliki, ingin dibelai, ingin dihargai, ingin dipertahankan, dipuja-puji, diangkat, disanjung, kerana dalam hati manusia memang sentiasa ada keinginan pada itu semua. Nafsu. Maka lahirlah hubungan cinta yang perlu kepada panggilan setiap malam, SMS setiap saat, pertemuan setiap hari, jambangan mawar setiap minggu, ucapan dan hadiah istimewa dihari jadi, kata-kata indah, memuja-memuji tanpa tahu hujung pangkalnya. kalau itu semua tidak dilakukan, maka keluarlah ayat, “kau sudah tidak mencintai aku lagi, cukup hubungan kita sampai disini” (haha, drama plak).

Persoalannya, semurah itukah cinta? Bukankah cinta itu rasa yang mulia. Menyenangkan dan menenangkan. Memiliki cinta menerbitkan rasa bahagia. Mententeramkan jiwa. Kalau pun berguguran dedaun kasih dihembus dugaan, tidak akan pernah mengurangkan rasa kerana itu proses dalam bercinta, yang halal, yang membawa ke syurga. Masakan harganya hanya seperti sejambak mawar. .Itukah cinta atau itu hanya keinginan perasaan semata-mata yang tiada makna, kosong tanpa roh cinta...

Kedua, sandarkanlah cinta pada rasa inginkan kebaikan dalam perhubungan, kesederhanaan, jelasnya matlamat dan wajarnya impian, disamping sentiasa akur pada takdir yang telah diaturkan Tuhan. Merancang dalam limitasi bahawa tidak semua yang dirancang itu akan menjadi kenyataan kerana sentiasa ada kuasa yang melebihi segalanya dalam hidup kita. sentiasa memperbaiki cinta dan mengharap cinta itu menuju jalan ke syurga, bukan asbab terlontar ke neraka. Rasa itu adalah ketundukan pada Tuhan, atau bahasa mudahnya iman. Typical? memang typical...tapi yang typical ini terlalu sukar untu difahami dan dicari. Itulah cinta yang dicari manusia, tapi tidak semua yang mencari berjaya menemuinya.

Bercintalah dengan rasa ketundukan ini, nescaya tidak akn ada kecewa ketika ketinggalkan. Tidak ada rindu yang menggila ketika berjauhan. Tidak takut pada kecurangan, tidak hakis dek dugaan. Segalanya tenang dan menenangkan. Tapi ingat berbatas sebelum dinikahkan, dan bersegeralah ke gerbang perkahwinan.

Harus diingat cinta seperti ini, tidak sesekali menidakkan fitrah manusia yang bernafsu dan berkeinginan. Ingin menjadi lelaki paling romantic, macho, maskulin dan sebagainya, atau mamat jiwang yang berbunga penuh kata cinta? jadilah, isterimu akan sedia mendengar (walau pun ada yang tak suke). Hendak merengek manja, meminta-minta, mengada-ngada lazimnya seorang wanita, silakanlah, suami mu ada untuk menunaikannya. bukan sekadar ia halal, malah ia adalah sedekah bila ditunaikan.

Cinta itu tidak Allah ciptakan untuk menyeksa manusia. Tapi manusia yang selalu mencipta keseksaan bila bercinta. Cinta itu ada harga dan ada makna buat yang bercinta dengan peraturan yang telah ditetapkan olehNya.

Buat yang telah bercinta, berikanlah makna dan harga sebenar pada cinta anda, agar ia menjadi titi yang membuka gerbang syurga. Buat yang belum bercinta, berhati-hatilah kerana syaitan selalu ada untuk menggoda. Buat yang sedang merana putus cinta, percayalah bahawa Allah masih mahu kamu menemui cinta yang lebih sempurna kerana mungkin cinta sebelum ini, belum layak dipanggil cinta...

Selamat Bercinta dan selamatkanlah cinta..:)

4 kata kamu:

muslihah said...

wowww..kak za cakap sal cinta;)...

Zakia Setu said...

hahaha..baru belajar mus..

aisufari said...

sy spt jua za x pnd b'bicara tntg cinta.. (:

kawanz said...

hahaha...