Hari ini, saya kurang sihat. Sakit yang selalu, yang biasa-biasa.Tapi ada banyak kerja yang perlu dilakukan. jadi saya gigihkan diri ke perpustakaan kerana tiada kelas hari ini. Tambahan pulak internet tidak begitu elok di Tekun (untuk perhatian Shafiq).

Di perpustakaan, saya cari seberapa banyak jurnal yang saya perlukan. Saya save dalam pendrive. Tapi, rasa sakit yang semakin bertambah menyebabkan saya menukar fikiran dari terus menetap di library sehingga malam, sehingga semua kerja saya selesai. Kerana sudah tidak tahan, saya ambil keputusan pulang ke bilik, saya tunggu bas. Bas sampai dan penuh. Terpaksa berdiri dalam menahan rasa sakit. Saya hanya mahu segera sampai ke bilik dan berehat.

Sampai di bilik, saya baru perasan saya lupa hendak cabut pendrive dari komputer library. Ya Allah, saya terpaksa patah balik. Dalam pendrive tu, ada semua lab report saya, ada report fieldwork, ada maklumat untuk subjek pengurusan disiplin, ada segala jurnal untuk kerja-kerja RA. saya berharap ia masih ada di situ, kerana ia bukan tercicir, tapi saya tahu ia dimana...saya berharap ia masih ada.

Sayangnya ia sudah tidak ada lagi ditempat saya tinggalkan ia. saya ke kaunter dan bertanya, jawapan nya tidak. Pegawai keselamatan yang bertugas juga menggeleng tidak tahu. Maknanya, pendrive itu dalam genggaman seseorang yang saya tidak tahu.

Saya tidak ada perkataan untuk menggambarkan segalanya. Sedih, kecewa. saya tahu kelalaian saya. Saya telefon seorang kawan yang saya tahu sangat ambil berat. Saya cerita dalam tangis.

Saya pulang semula ke desa, keluar makan dan telan ubat tahan sakit yang saya tidak suka. Lupakan tentang pendrive yang hilang. Saya perlukan kekuatan untuk memulakan semula segala-galanya sebelum Jumaat ini tiba.

Ya Allah...


3 kata kamu:

aLiN_aZa said...

sabar ya acu..
along pun pernah gak jd mcm tu..lupa nak cabut pendrive..
pastu pendrive tu xda kat ctu dah..
huhuh..dahla tu je pendrive yg along ada n suma kerja kat dlm tu..

1gb je..suma org pelik apesal la budak yg curik tu curik pendrive tu sdgkan 1gb ja..

tp yg oknya tu dia siap transfer suma brg2 kat dlm pendrive tu kat computer yg along guna kat lab com tu..jd dpt gak la isi2 kat dlm dia coz tu yg plg penting..

acu try g tgk kat computer yg acu guna..mntau dia baek ati n transfer data suma g sn..k..

sabar..

Zakia Setu said...

pendrive acu tu pun 1 gb je along..huhu
acu xkisah dgn pendrive tu, acu nk sumer mklumat tu blik jer..lagi2 acu nyer report fieldwork..

aLiN_aZa said...

g tgk komputer tu balik..k..