“Sesuatu yang tak disangka, sering kali mendatangi kita, itukah suratan dalam kehidupan, atau sekadar suatu kebetulan…kita asyik membicarakan, persoalah hidup dan pilihan” beberapa baris lagu yang pernah aku dengar dari kawan sekelas beberapa tahun yang lalu.

Hidup ini tentang pilihan. Seluruh ilmu dan pengalaman yang kita kutip sebenarnya untuk membuat pilihan bagi meneruskan langkah berikutnya. Pilihan selalu ada. Sentiasa gandingan putih dan hitamnya. Cuma tepat atau tidak kita memilih pilihan yang terjentang di depan mata.

“Maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu jalan yang salah dan jalan yang benar. Sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu. Dan sesungguhnya rugilah orang yang mengotorinya” As-Syam (8-10)

Membuat pilihan tidak semudah mencongak dua campur dua. Tidak semudah membaling dadu di atas meja. Lebih-lebih lagi jika pilihan itu tidak selari antara pilihan akal atau pilihan hati. Atau pilihan itu bukan sekadar antara hitam dan putih tetapi laksana tujuh warna pelangi. Lebih parah apabila pilihan yang ada bisa membuat orang lain terluka atau diri sendiri merana.

Aku tidak suka berdiri dipersimpangan. Aku tidak gemar mencongak pilihan. Aku mahu selalu jelas pada apa yang aku mahukan. Namun ketika dihadapkan dengan pilihan, izinkanlah aku mengikut kata hati, mendengar rasional akal, mengutamakan siapa yang tidak boleh dilukakan. Biarpun pilihan itu sakit untuk ditelan…

2 kata kamu:

tamsis said...

buat pilihan tidaklah sukar mana kalau kita tahu apa yang kita nak..

Zakia Setu said...

tu klu nk pilih aiskrim boleh la...
ske aiskrim coklat n strawberi..beli je mane satu..nanti2 bleh beli yg satu lg..klu x sedap buang je..then beli yg lain..
memilih kehidupan tidak semudah itu..huhu